
Fotografia produktowa
Fotografia produktowa Bilboard, na którym pomidor, jabłko, ser wyglądają tak, że chciałoby się je zjeść, a może zachęcający plakat prezentujący najnowszą kolekcję ubrań? Fotografowanie produktów to nie lata sztuka. Dlatego powinno się do niego zatrudniać osoby odpowiednio przeszkolone i mające talent w tym kierunku. Fotografia produktowa artykułów spożywczych powinna zachęcać do jedzenia, tak samo jak fotografia modowa ubrań powinna zachęcać do ich noszenia. Jednocześnie każdy produkt powinien być tak pokazany, żeby potencjalny klient miał pojęcie o jego wyglądzie. Jest to szczególnie ważne, jeżeli sprzedaje się produkty standaryzowane, identyczne przedmioty wytwarzane masowo. O ile klient wybaczy jabłko, które na zdjęciu wygląda trochę bardziej czerwono i świeżo niż w rzeczywistości, o tyle trudno mu będzie wybaczyć inny wygląd wieży stereo czy odkurzacza. Wbrew pozorom fotograf produktów staje więc przed bardzo trudnym zadaniem. Pokazać coś w jak najlepszy, najbardziej zachęcający sposób, a jednocześnie nie odbiegać za bardzo od rzeczywistego wyglądu przedmiotu. Dlatego właśnie fotografię produktową powierza się osobom do tego przeszkolonym albo mającym odpowiednie doświadczenie i portfolio. Jest jeszcze jeden ważny warunek dobrej fotografii produktów – wyeksponowanie przedmiotu przy jednoczesnym umieszczeniu go w kontekście. O co chodzi? Powiedzmy, że przedmiotem do sfotografowania jest ser żółty. Można wziąć kawałek sera, położyć go na białym blacie, zrobić zdjęcie i po kłopocie. Prawda? Niekoniecznie. Jeżeli ma to być reklama, etykieta lub wizytówka firmy ser powinien być odpowiednio ustawiony i przybrany. Można go sfotografować z apetyczną kromką chleba, liśćmi sałaty, na rustykalnej drewnianej desce itp. Ponieważ klient nie kupuje produktu, a atmosferę, która go otacza. Swoje wyobrażenie o tym jak powinna wyglądać idealna sytuacja, w której ten ser będzie jadł. Najlepszym wyjściem dla firmy działającej lokalnie jest poszukanie lokalnego fotografa. Dlatego na przykład w Łodzi warto poszukać pod hasłem fotografia produktowa Łódź, to samo dotyczy każdego innego miasta. Dzięki temu oszczędzi się na opłacaniu dojazdów i noclegów dla specjalisty, a poza tym można podpisać z nim umowę na dłuższy czas.